Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 19.05. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Koajov vozidl - zobrazeno 10 z 75 
|1-10| |11-20| |21-30| |31-40| |41-50| |51-60| |61-70| |71-80|
Označovanie koľajových vozidiel II.
    V prvej časti sme sa oboznámili stručne s históriou vzniku označovania rušňov a s tzv. Kryšpínovým označením, ktoré platilo viac ako 60 rokov. S postupným rozvojom počítačovej techniky sa počítače začali používať v mnohých odvetviach, železničnú dopravu nevynímajúc. Aj z tohto dôvodu prešli bývalé ČSD dňom 1. januára 1988 na nový systém označovania koľajových vozidiel.

Označovanie koľajových vozidiel I. – niečo z histórie a Kryšpínovo označenie

  V súvislosti so vznikom prvých lokomotív, resp. rušňov, pochopiteľne parných, sa začalo riešiť aj ich označovanie. V prvopočiatkoch sa rušňom prideľovali rôzne mená, ktoré vystihovali vzťah rušňa napr. k jeho konštruktérovi, alebo ku krajine, kde rušeň premával. Známy je napr. parný rušeň BIHAR, ktorý 20. augusta 1848 priviezol prvý parný vlak z Gänserndorfu, cez Marchegg do Bratislavy.

Dnes v Košiciach došlo k požiaru na rušni 752.025-7

(TV JOJ)  Dnes v Košiciach došlo k požiaru v strojovni motorového rušňa radu 752. Poškodený bol rušeň 752.025-7. Požiar zlikvidovali hasiči. Presná príčina požiaru a rozsah poškodenia nie sú zatiaľ známe.
 

Motorový rušeň radu 736

 Motorový rušeň radu 736 je univerzálny rušeň určený pre osobnú a nákladnú dopravu a pre stredne ťažký posun. Keďže je určený aj pre osobnú dopravu má zabudované zariadenia pre elektrické vykurovanie a napájanie siete prípojných vozňov. Prvý prototyp bol vyrobený v roku 1998 a sériová výroba začala v roku 2002 a prebieha dodnes.

Motorový rušeň radu 750 (reko 753)

 Dieselelektrický rušeň radu 750 je rekonštruovaný rušeň radu 753. Rušne radu 753 boli určené pre vozenie vlakov osobnej dopravy a mali nainštalovaný parný generátor PG 500, ktorý slúžil pre vykurovanie osobných vozňov. ČSD však nakúpili nové štvornápravové osobné vozne UIC-Y, ktoré mali elektrické vykurovanie. Z dôvodu nedostatku rušňov pre vozbu osobných vlakov s elektrickým vykurovaním na neelektrifikovaných tratiach sa začali od roku 1990 rekonštruovať motorové rušne radu 753.

Motorový rušeň radu 753 (ex T 478.3)

  Dieselelektrický rušeň radu 753 (predchádzajúce označenie T 478.3) je skriňového vyhotovenia s kabínami rušňovodiča na oboch čelách. Zdrojom výkonu je vodou chladený naftový motor ČKD K 12 V 230 DR s výkonom 1325kW (1800 HP) pri otáčkach 1100 1/min., ktorý spolu s trakčným dynamom ČKD TD 802 E tvorí jeden celok uložený priamo na hlavný rám. Určený bol pôvodne pre vozenie vlakov osobnej dopravy, preto bol v rušni nainštalovaný parný generátor PG 500, ktorý slúžil na vykurovanie osobných vozňov.

Motorový vozeň radu 810 (ex M 152.0)

 Motorový vozeň radu 810 (ex M152.0) je dvojnápravový, ľahkej oceľovej konštrukcie, s naftovým motorom. Má dva jednonápravové podvozky, jeden podvozok je hnací a druhý podvozok hnaný (bežný). Kostra skrine je zvarená zo spodku skrine, bočníc, čiel a strechy. Na každom čele je stanovište strojvodcu a vlakvedúceho.
 

Motorový vozeň radu 830 (ex M 262.0)

      Motorový vozeň 830 (ex M262.0) je dieselelektrický štvornápravový motorový vozeň určený na prepravu osôb s oddielom pre batožinu Vyrábaný bol v troch sériách, ktoré sa od seba čiastočne odlišujú.
  

Motorový vozeň radu 820 (ex M 240.0)

      Motorový vozeň 820 (ex M240.0) je dieselhydraulický štvorosí motorový vozeň určený na prepravu osôb najmä na vedľajších tratiach. Má dva dvojosé podvozky, z ktorých je jeden podvozok hnací a druhý je hnaný.
 
 

Z archívu: Rýchlikový parný rušeň ÖBB (kkStB) 310.23 v Bratislave

    Pred dvoma rokmi 8. decembra 2005 prišiel na mimoriadnom vlaku z Viedne do Bratislavy rýchlikový parný rušeň 310.23. Pripomeňme si túto udalosť prezentáciou skromnej zbierky fotografií, na ktorých som pobyt tohto rušňa v Bratislave zaznamenal. Pri tejto príležitosti uvediem zároveň niektoré technické údaje tohto rakúskeho parného rušňa.


Home